Předchozí kapitoly jsme prošli v lehčím tónu, zkusme
teď trochu zvážnět a zamyslet se nad technickou stránkou věci. Tady se zase
pobaví každý, koho v Dračím doupěti bavilo počítat útočné číslo. Kdo neví,
jak se počítá útočné číslo, může podle čtivosti kapitoly zpětně odvodit, jestli
by ho to bavilo.
Při letmém průchodu rozpočtů SFDI, ŘSD a krajů (jak jsem
psal v první kapitole, že je to moc práce – to jsem se trochu přetvařoval.
Mě totiž počítání útočného čísla bavilo) zjistíme, že potřebujeme cca. 200 mld.
Kč. Dnes většinu z toho neplatí ani mýto, ani spotřební daň, ani dálniční
známky. O to víc bude mýto bolet.
Po cestách jezdí cca. 5,6 mil. vozidel a průměrně na těch cestách
každé stráví hodně zhruba 6 tisíc minut. Takže si můžeme dovolit odhadnout, že
sazba kolem 1 Kč / tunu / minutu bude zhruba to, co hledáme a dá nám cca. 110
mld. Kč[1].
Za stání si řekněme 25x méně, v obytných zónách 100x
méně (to je pro běžné SUV vozidlo 10 tisíc za rok za stání „u baráku“. Cena
vychází z ceny parkovacího stání, což je řekněme 50 tisíc za kus silnice s modrou
čárou). Na parkovišti řekněme 200–500x míň (2–5k/rok).
Ještě k obytným zónám – základ ceny za jízdu bude
výrazně vyšší (2 – 4Kč) a každý junák, který chce vyznat lásku své milé jeda na
mustangu, bude muset sáhnout do prasátka. Bydlící to překousnou u účtu za
parkování u baráku.
Časové hledisko – nebylo by špatné zohlednit noční klid, ranní
špičku a večerní špičku. Z toho se možná ukáže, že město musí mít vlastní
zóny komunikací rozlišených podle kapacity (okruh, L1, L2, obytná zóna).
Je možná na místě přiznat, že v příkladech nejsou
časová hlediska zohledněna. Kdo chce, může to vzít jako námět k samostudiu
J. Co se ale v příkladech
vyskytuje, jsou předměty. Jejich popisem se zabývá další podkapitola.
Předměty
- Krabička
- Mobilní aplikace
- Pípák
- Radar
Krabička
Krabička je prosté zařízení obsahující jednoduchý textový
displej, GPS, Glonass a Galileo, akumulátor, Rádio*[2],
NFC a RFID čipy, šifrovací čip se státem vydaným certifikátem (pro danou RZ),
státem digitálně podepsanou cenovou mapu, nějaký procesor, operační paměť a dvě
úložiště – vnitřní a vnější. To vnitřní je zajímavé tím, že ho přečte jen
operační systém krabičky.
Krabička pořád[3]
sleduje kde je. Pozná, jestli auto jede nebo stojí a u stání by ideálně mohla
poznat, jestli běží motor. To ale reálně nepůjde, leda bychom ji zapojili do
OBDII.
Apka
Mobilní aplikace, familiárně označovaná jako apka, umí
s krabičkou komunikovat přes NFC a načíst z ní souhrnné údaje, poslat
seznam kontrolních měření ve formátu „zóna – čas“ a dostat potvrzení
„započítáno/nezapočítáno“. Apka taky umí upozorňovat na možnost / nutnost
zaplatit, umí platbu vyčíslit a provést, upozorňuje na možnou nefunkčnost
krabičky a tuto umí nahlásit. Pro řidiče, který nezná slovo paranoia, je to
užitečný pomocník. Ostatní apku nahrazují návštěvou Czech Pointu.
Pípák
Pípák je věc, která umí přes RFID nebo Rádio* navázat
spojení s krabičkou a zeptat se jí, jak se má. Krabička mu prozradí svou
RZ a stav lokalizačního signálu (lokalizováno / hledá se). Pípáky pro ruční
kontrolu spoléhají hlavně na RFID (počítá se, že kontrolované vozidlo stojí),
pípáky automatické pak na Rádio*.
Radar
Radar je zde brán jako pípák doplněný kamerou a padají
z něj záznamy typu „Místo – Čas – RZ – lokalizováno/hledá se/neodpověděl“.
Represivní složka
Představte si drába s devítiocasou kočkou, an sešvihá
do krve každý prohřešek.
Tenhle systém bude fungovat jinak. Nebudou žádné drakonické
tresty. Nebudou složité procesy, které zaměstnají armádu úředníků.
- Vlastník vozu může informaci o užití sítě doložit jiným způsobem. Nelíbí se Ti
krabička? Nech být, udělej to jinak. V předepsaném datovém formátu
odevzdej věrohodné údaje a systém vypočítá cenu. Nutno poznamenat, že použití
krabičky bude jednak nejlevnější a jednak nejbezpečnější
- Za dobu, za kterou nedoloží-li vlastník
vozidla údaje o užívání sítě, bude mu účtována poměrná část ročního paušálu
6000 min*t*2* 1 Kč (tj. dvojnásobek průměrného nájezdu).
- Při úsporném režimu bude zapnutí a vypnutí krabičky do 1 km (přesné číslo bude tajné - může to být 100m, může to být 10km) považováno za stání mimo silniční síť (pro stavy, kdy se v daném čase krabička
nedokázala lokalizovat).
Jak rozdělit peníze?
Drobnost, kterou bych radši vynechal, ale pár slov s ní
přesto ztratím. Odpusťte mi, ale postavím si tu takový malý vzdušný zámek. Půjde
to totiž velmi snadno, pokud si pomůžeme citátem samotného pana premiéra –
budeme řídit stát jako firmu. Žertuju, odložte prosím lynčování až na konec odstavce.
Budeme stát řídit jako firmu, které zákazníci platí za poskytnutou službu. A
nedržme se při zdi – tahle firma garantuje
parametry, které poskytovaná služba bude mít (staré dobré SLA).
Hle – za síť v celém státě bude zodpovědná jedna organizace.
Ta organizace dostane všechny ty prachy, které se vyberou, mělo by to být sto
nebo tři sta miliard korun. Sedíte? Aby s váma neseklo, teď totiž přijde
ten úlet – přijde to všechno na transparentní účet. A všechny doklady dá organizace
na web.
Zpět k zemi (ale ne uplně na zem) - síť bude rozdělená
podle zatížení (počet kilogram minut
za rok) a v každém zátěžovém pásmu (dálnice, 1. třída, …, spojka mezi
kravínem a komínem – nemusí to nutně být stejně, jako položky cenové mapy) stát
garantuje parametry – nekomplikujme si to vymýšlením jejich přesného znění, v podstatě
chceme, aby byly cesty bez děr a sjízdné nějakou rychlostí po většinu roku.
Po
dálnici skoro furt a hodně rychle, ke kravínu v klídku, ale každý den ráno
i večer.
No a je to. Jo, ještě bonus – kdo by vymyslel jednoduchý způsob,
jak doložit nesplnění parametrů, má bod a může žádat zpět všechno, co v daném
cenovém pásmu za rok utratil.
Co dál?
Dál už je to práce. Někdo by si měl sednout k papíru
a říct, co vlastně občan od silniční a dálniční sítě chce a kdy a kde a jak má vypadat.
Tohle možná existuje, jak jsem psal na začátku – máme dobu postmoderní, což
znamená, že jsem líný to hledat. Pokud to neexistuje, tak by to měl někdo
napsat. No a s tímhle papírem pak někdo stráví týden[4]
u Excelu a navrhne parametry, které tomu zadání vyhoví.
Zajímavé zpestření může být nelinearita hmotnosti v rovnici a posun základu z jedné tuny na 3,5 (m' = (m/3,5)^2) a nemusí to být koruna na přepočtenou tunu a kilometr, ale tři a půl.
Zajímavé zpestření může být nelinearita hmotnosti v rovnici a posun základu z jedné tuny na 3,5 (m' = (m/3,5)^2) a nemusí to být koruna na přepočtenou tunu a kilometr, ale tři a půl.
No a na závěr už jen drobnost – vypracovat plán realizace,
schválit jej a provést. Ve státě řízeném jako firma bude taková reorganizace klidná
projížďka růžovým sadem.
Nedostatky
Systém má jednu vlastnost a dvě chyby. Vlastností je snaha
zpřehlednit náklady na budování a provoz sítě, odstranit (řekněme)
neefektivitu, jejíž velikost těžko odhadnout. Je to nicméně status quo a snaha
změnit jej narazí na velkou míru setrvačnosti. To nicméně považuji za
vlastnost.
Chybou je spoléhání na GPS. Ta v současné míře
nedosahuje přesnosti, podle které bych si nechal vypočítat daně, resp.
nedosahuje jí všude. Je otázka, jestli doplnění dalších geolokačních služeb
(Glonass, Galileo, BeiDou) ke zpřesnění postačí (všude) nebo by v problematických
místech (typicky parkoviště) bylo nutno použít lokální majáky.
Druhou chybou je komplikovaná možnost ověření vyúčtování. Opatrný
jedinec nevěří krabičce, která mu říká „zaplať dvacet tisíc“ a dobře dělá. Pro
dotyčného by mohl stát vyrobit kontrolní web, který po nahrání skutečných souřadnic
udělá to stejné, co krabička – zobrazí časy v jednotlivých zónách. Web se nemusí
ptát na nic dalšího, slouží jen pro kontrolu, jestli pro danou trasu krabička
vyplivla správné výsledky.
Obě chyby považuju za principiálně řešitelné, takže můžeme
kapitolu uzavřít – o nedostatcích víme a dokážeme je překonat.
Zdroje
Aby mohl zvídavý čtenář hledat chyby v úvahách, přikládám seznam zdrojů, ze kterých jsem čerpal:
CSD2016: https://www.rsd.cz/wps/wcm/connect/2b96416e-0783-4cf5-b358-bcd421f0dbac/V2_CSD2016.xlsx?MOD=AJPERES
Wiki (délka dálnic): https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C3%A1lnice_v_%C4%8Cesku
ŘSD – délka silnic 1. třídy: https://www.rsd.cz/wps/portal/web/Silnice-a-dalnice/delky-a-dalsi-data-komunikaci
UAMK počet vozidel: https://www.uamk.cz/aktuality/2186-v-cr-je-5-59-mil-osobnich-aut
JČ kraj rozpočet: https://www.kraj-jihocesky.cz/ku_file/174591/0
[1] Bystrý
čtenář si povšiml, že jsem se vykašlal na průměrování hmotnosti. Je to tak, byl
jsem líný počítat průměrné minuty zvlášť pro lehké a zvlášť pro těžké vozy, i
když to v [1] je. Závěr – dnes už mě počítání útočného čísla tolik nebaví.
[2] Rádio*
je zatím neupřesněná technologie, která umožní odkontrolovat přes 100000 aut za
hodinu při rychlosti 250km/h. Mohla by to zvládnout chytrá věc na 2,4GHz, ale
možná se tady bude muset přemýšlet a možná na tom celá myšlenka ztroskotá.
[3] Při
zapojení napájení každou minutu. Na baterii po deseti minutách až měsíci tak,
aby baterie vydržela aspoň půl roku – první hodinu po deseti minutách, pak den
po hodinách, pak týden po dnech, pak měsíc po týdnech a pak po měsíci. Při
zapnutí napájení se přechází na minutový režim. Vtipný moment je jízda
s nezapojenou krabičkou – ta si udrží intervaly, což vlastníku vozidla
poněkud zkomplikuje zjednoduší placení – částka bude odvozena od
paušálu.
Další vtipný moment je jistá náhodnost zapínání v úsporném režimu - nemůžete si být jistí, kdy to pípne.
Další vtipný moment je jistá náhodnost zapínání v úsporném režimu - nemůžete si být jistí, kdy to pípne.
[4] čti: dva týdny. Víc, pokud se zjistí, že v zadání
jsou buď protimluvy nebo nedefinované stavy. Nebo obojí.
Žádné komentáře:
Okomentovat