Úvod
Bylo – nebylo, napsal mi jeden milý muž:„Je mi třicet, děti nemám a rodiče jsou stále zaplať Pán Bůh soběstační. Kdyby se chodilo na vojnu, šel bych k paragánům a moje přítelkyně taky.
Chtěl bych, aby se Smetanovo nábřeží uzavřelo pro auta, abychom tam s přáteli mohli jezdit na kole.“
Chystal jsem se mu napsat několik vřelých slov, a to mě donutilo přemýšlet. Výsledek teď čtete.
Stručně
Zaveďme deset tisíc ročních povolení ke vjezdu, která se budou dražit.Pomalu
Má-li vozovka v centru nějakou přepravní kapacitu, je nutné dopravu omezit – víc dopravních prostředků, než je kapacita, se tam nevejde. Jako první kandidát se nabízí individuální (soukromá) doprava – má nižší „přepravní výkon“ než doprava veřejná hromadná.Stanovme nějaký spravedlivý způsob, jak povolení vydávat. Ty způsoby jsou v zásadě dva – los a dražba. Mám pochybnosti o tom, že se los podaří zrealizovat skutečně spravedlivě, zbývá tedy dražba.
Různé jiné způsoby rozdělení povolenek („kdo dřív přijde“) povedou k jedinému – vytvoření černého trhu. On bohužel téměř jistě vznikne i tak.
Na jazyk se dere námitka – „a co rezidenti?“ případě „a co sem-dosaď-libovolnou-sociální-skupinu-o-které-se-dá-prohlásit-že-bude-znevýhodněná-a-její-oprávněné-nároky-pošlapány?“. No, prostořeký jedinec by se zeptal, jestli chtějí rezidenti platit za povolení vjezdu do Středočeského kraje. V zájmu spravedlnosti a reciprocity, samozřejmě.
Rezidentům může cenu samozřejmě nějak (0-100%) kompenzovat městská část. Stejně tak může povolenky kdokoli komukoli proplácet či prodávat (a jsme u toho černého trhu).
Náklady
Nemyslím nákladní dopravu, myslím na to, že od 0 do 24:00 bude muset na nábřeží stát na směny policajt a kontrolovat SPZky a RZky. Dnes, v době konjunktury, to nepořídíme pod 4 miliony (6 vykořisťovaných nešťastníků s 25k čistého + 10% na sešit se seznamem povolení k vjezdu). Při ceně permitu pod 400,- to bude ztrátový podnik.Příklady
Dámy a pánové z AutoMatu vytřepou prasátka a vyšponují cenu roční permice na 20 tisíc Kč. Rezidentům to se skřípěním zubů proplatí městská část a obratem o to jde žádat na magistrát. Na slovní spojení „nedovolená veřejná podpora“ se nikdo ani neodváží pomyslet (na fyzické občany se tahle formulace přece nevztahuje).Na Smetanově nábřeží chodí mezi na čas jedoucími tramvajemi spokojení hipsteři a občas prosviští nějaký ministr, ovšem s houkačkou, protože jinak by platil flastr jako Brno. Cajk.
Jedu ze Smíchova do nemocnice Na Františku navštívit mámu a vezu jí síťovku pomerančů. Buď dám 20k za permit a jedu autem přímo, nebo to objedu a budu smrdět v Ječné, u Muzea, na Florenci. Nebo pojedu MHD – devítkou na Anděl, pak metrem, pak si v dešti chvíli počkám a ke špitálu dojedu busem. Je mi pětašedesát nebo jsem samoživitelka s tříletým kloučkem. Cajk?
Stěhujeme se z Černošic do Pařížské. Koupíme si roční permit. Cajk.
Jezdíme z Kobylis k mámě do Náprstkovy. Sedmnáctkou, ta jedí prakticky výhradně nízkopodlažní, takže tam s kočárem a dvěma batolaty v pohodě nastoupím. Cajk, když je hezky. Cajk, když jsou všichni zdraví – to jako celá tramvaj. Takže od května do Medarda a pak srpen a týden v říjnu.
Brácha to má horší, ten jezdí z Jihlavy. Jede na Florenc a tam si vezme jednu z těch vyhlášených pražských drožek. Cajk?
Žádné komentáře:
Okomentovat